Sample Soalan Kertas 1 untuk 5M/5A

هذه الورقة  تحتوي على أربعين سؤالا . أجب عن الأسئلة جميعها .

السؤال 1-6 عن المفردات

هات معاني الكلمات التي تحتها خط في الجمل الآتية :

Berikan perkataan seerti bagi perkataan bergaris

هات أضداد الكلمات التي تحتها خط في الجمل الآتية :

  Berikan perkataan berlawan bagi perkataan bergaris

السؤال 7-19 عن النحو

Soalan 7-19 tentang Nahu

وضّح سبب الجر للكلمات التي تحتها خط في الفقرة التالية :

Jelas sebab Majrus bagi perkataan bergaris

      أحمد موظف بوزارة الثقافة والفن والسياحة.

 

(7)وزارة      : مجرور باسم مجرور

* Perkataan menjadi majrur dengan salah satu dari tiga sebab;

مجرور باسم مجرور

الإضاقة

التوابع :الصفة، التوكيد، البدل

 

 

بين سبب المعرفة للكلمات التي تحتها الخط

Jelaskan sebab makrifah  bagi kata bergaris

(9) إبراهيم عليه السلام من رسول أولى العزم                

   

Satu perkataan menjadi makrifah dengan salah satu dari sebab berikut

اسم موصول –الذي، التي ….

اسم إشارة – هذا/هذه …

اسم علم –Nama orang

الضمائر – Kata ganti nama spt هو —

ال المعرفة – الرجل

الإضافة – كتاب المدرسة

حول الأعداد التي بين القوسين بالكلمات:

Tukarkan nombor dengan perkataan

 

  اشتريت (11)  حقيبة.

      الإجابة : إحدى عشرة

 

شكّل الكلمة التي تحتها خط مع بيان السبب:

Bariskan perkataan dengan menyatakan sebab

(13) كان الأساتذة مكرمين في أعين الناس.

Jawapan:

Baris: مُكْرَمِيْنَ

سبب: خبر كان

اذكر أنواع الخبر فيما يأتي:

Nyatakan jenis khabar bagi ayat berikut;

Jawapan: Khabar ada empat jenis. Kenal pasti jenis khabar

محمد ذكي :خبر مفرد

محمد ذهب إلى المدرسة:خبر جمله فعلية

محمد في المدرسة: خبر شبه جملة

محمد سيارته حمراء: خبر جملة اسمية

Kenal pasti bentuk khabar yang datang selepas Mubtada’. Muhammad dalam ayat diatas adalah mubtada

Sekiranya selepas mubtada satu perkataan dipanggil:Khabar Mufrad

Sekiranya selepas mubtada kata kerja dipanggil:Khabar jumlah fi’liyyah

Sekiranya selepas mubtada jar majrur dipanggil khabar Syibih jumlah

Sekiranya selepas mubtada kata nama dipanggil khabar jumlah ismiyyah.

 

 

 

السؤال 20 – 30 عن الصرف

Soalan 20-30 berkaitan Saraf

زِن الكلمات التي تحتها خط مع الضبط بالشكل:

Bagi wazan bagi perkataan dibawah beserta baris

*anda perlu memberikan wazan kemudian  mengisi baris dengan betul

(20) المعلمون والمعلمات يجتمعون في حرم المدرسة.

الإجابة : يَفْتَعِلُونَ   

 

استخرج الاسم المقصور والمنقوص والممدود من القطعة الآتية:

Keluarkan ism maqsur, manqus dan mamdud dari petikan

Ingat kaedah berikut;

Kalau perkataan dalam bentuk berikut;

القاضِي- المحامِي Ism Manqus-didahului baris bawah

موسَى، حسنى ism maqsur didahului baris atas

أسماء ism mamdud

يتزوّج القاضي من امرأة  اسمها  اسماء

 

الاسم

الكلمات

رقم الأسئلة

المنقوص

القاضي

(23)

 

هات اسم الفاعل للكلمات التي تحتها خط في العبارات الآتية:

Bagi Ism Fail bagi kata bergaris

(28) انتظر المسافرون وصول القطار.

الإجابة : _____________________

السؤال 31-40 عن البلاغة

Soalan 31-40 tentang balaghah

بيّن نوع الإنشاء في الأمثلة الآتية مع بيان طريقته:

Jelaskan jenis Insya’ dan terangkan bentuknya

Jawapan: Kena tentukan طلبي/ غير طلبي

kemudian bentuknya

(31) قال الله تعالى : ” كلوا واشربوا ولا تسرفوا “.

       الإجابة : طلبي/الأمر

 

عيّن أركان التشبيه للكلمات التي تحتها خط:

Tentukan rukun tasybih bagi perkataan bergaris

Jawapan: Salah satu dari rukun tasybih iaitu:

المشبه/المشبه به/ أداة الشبة/وجه الشبه

(34)   يوسف عليه السلام كالبدر جمالا .

        الإجابة  :المشبه به

عين   نوع الجناس  فيما يأتي

Tentukan jenis jinas…baru belajar ye…

About Ustaz Norazamudin Umar

Dilahirkan 1977 di Kampung Merapoh,Kuala Lipis Pahang, di besarkan di Jengka 14 Pahang
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s